I ogień niestraszny
Aparaty CPAP pomocne w nocy

Sprzęgła i sprzęgiełka

Zamierzeniem sprzęgła jest przekazanie napędu, tak by utrata mocy była możliwie jak najniższa, a napęd pojazdu został przesadzony z silnika wprost na układ. Sprzęgło elektromagnetyczne ma dokładnie takie samo założenie, jednak różni się ono znacząco formą od sprzęgła kinetycznego. W pracy sprzęgła elektromagnetycznego, przełożenie mocy napędu czyni się poprzez wywieranie pola magnetycznego wprost na umieszczone magnesy. Działanie to analogicznie jak w sprzęgle kinetycznym operowane jest przez pedał sprzęgła, przyciskany przez prowadzącego, ewentualnie instalację, jaka działa w wypadku automatycznych skrzyni biegów. Sprzęgła elektromagnetyczne podzielone są na 2 typy. Jeden z rodzajów to sprzęgła tarczowe. 2. to sprzęgła elektromagnetyczne
proszkowe.

Tarczowe sprzęgło elektromagnetyczne cechują się tarczą, oraz jeszcze specjalnym uzwojeniem w kole zamachowym. Elektromagnes, do którego dochodzi moc elektryczna wykonywa pole magnetyczne, i to przyciąga cierna tarczę do tarczy sprzęgła. Następuje wtedy przejście mocy napędowej. Wciśnięcie sprzęgła doprowadza do zaniku pola magnetycznego w wyniku zatrzymania przewodzenia energii elektrycznej. Elektromagnetyczne sprzęgła proszkowe są urządzeniami, w których to jest fachowy ferromagnetyczny pył. Teraz popularniej zamiast proszku wykorzystuje się specjalną pastę o specyficznym działaniu. Napływające pole skutkuje tężeniem tej materii i związanie 2 fragmentów systemu. Niższa zawodność elektromagnetycznych sprzęgieł sprowokowana jest tym, iż w sprzęgłach tychże nie występuje efekt wycierania. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom sprzęgło takie charakteryzuje się zupełnie większą wytrzymałością. Nie oznacza to natomiast, iż te sprzęgła nie ulegają awariom bywaja problemem podobnie jak cewka sprężarki klimatyzacji. Rotowanie elektromagnesu jest elementem koniecznym do wytworzenia pola magnetycznego, co powoduje niszczenie się szczotek oraz pierścieni stykowych. Naprawa tych szczotek jest względnie niedrogie, natomiast serwisowanie pierścieni stykowych jest już wiele bardziej problematyczne i dużo droższe.